Profesor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Marzenna Zaorska
- profesor nauk humanistycznych, pedagog specjalny: tyflopedagog, surdopedagog, logopeda, nauczyciel akademicki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Członkini Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk (kadencje 2016-2019 oraz 2020-2023). Przewodnicząca Zespołu Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN w kadencji 2016-2019, a także Sekcji Pedagogiki Specjalnej oraz Zespołu Pedagogiki Specjalnej Wspierającego Działania Sekcji Pedagogiki Specjalnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN w kadencji 2020-2023, sekretarz naukowy Prezydium Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN w kadencji 2020-2023. Zainteresowania naukowe dotyczą zagadnień wspomagania rozwoju, edukacji, psychopedagogicznej rehabilitacji dzieci, młodzieży, osób dorosłych z niepełnosprawnościami sensorycznymi, z niepełnosprawnością sprzężoną (szczególnie głuchoniewidomych), z zaburzeniami mowy, komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Autorka ponad 300 artykułów naukowych i popularnonaukowych, 7 opracowań pod redakcją naukową, 12 monografii, w tym między innymi: Głuchoniewidomi w Polsce – specjalna pomoc, edukacja i rehabilitacja, Olsztyn 2002, Osoba z zespołem wad wrodzonych i jej rozwój – problemy psychopedagogiczne. Studium wybranych zespołów i przypadków, Toruń 2011, Tyflopedagog wobec problemu aktywności życiowo-zawodowej i prozawodowej osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową, Toruń 2015, Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, Olsztyn 2015, Edukacja i rehabilitacja osób z równoczesną słuchowo-wzrokową niepełnosprawnością (surdotyflopedagogika). Wybrane aspekty i obszary, Toruń
2021.